שמאי גולן  
 
שמאי גולן (גולדשטין), סופר עברי. נולד ב 1933 בפולין, בעיירה פולטוסק. בשנים 1939-1946 היה תחת הכיבוש הנאצי ובברית המועצות, שם גם נספו הוריו.
עלה לארץ ב 18 באוגוסט   1947 אחרי מעצר על ידי הבריטים במשך חצי שנה, באי-הגירוש קפריסין. התחנך בקיבוץ רמת-הכובש, שירת בצה"ל גם כקצין בצבא הקבע ( 1951-1957).
בוגר ( B.A. ) האוניברסיטה העברית בירושלים בחוגים ספרות והיסטוריה, והמשך לימודים לתואר מ.א. . לימד ספרות בסמינר למורי חו"ל ע"ש גרינברג, וב"גימנסיה " העברית בירושלים (בשנות ה 60 ). בימי "משפטי לנינגרד" היה בין מארגני השביתה ליד הכותל המערבי והשתתף בשביתת הרעב למען יהודי ברית המועצות (1970). 
שמאי גולן  
  בין מייסדיו ומנהלו הראשון, במשך שבע שנים, של בית-הסופר בירושלים (בשנות ה 70).  ארגן את קונגרס פא"ן הבינלאומי בישראל (1974). 
 נבחר ליו"ר אגודת הסופרים העברים בשנת 1981 וכיהן בתפקיד זה  לסרוגין, במשך ארבע קדנציות.
 בשליחות חינוכית במקסיקו, ונציג המחלקה לחינוך ותרבות לגולה בארגנטינה (בשנות ה 70). במסגרת זו הירבה להדריך מורים בבתי-ספר יהודיים בדר' אמריקה, ואף כתב ספרי לימוד בעברית לבתי הספר בגולה, בתחום הוראת היהדות: הספרות, ההיסטוריה התנ"ך והגיאוגרפיה של ארץ-ישראל.  בשנות ה 80 שימש יועץ בשגרירות ישראל במקסיקו ופעל בקרב סופרים ואינטלקטואלים בדרום אמריקה למען יהודי בריה"מ. 
 
  שמאי גולן, הנשיא הרצוג, ראש הממשלה יצחק שמיר בכנס אגודת הסופרים
הנשיא חיים הרצוג, ראש הממשלה יצחק שמיר
ושמאי גולן, יו"ר אגודת הסופרים, בפתיחת וועידת האגודה, 1991
 
 
שמאי גולן היה גם נספח לתרבות בשגרירות ישראל במוסקבה ( בשנות ה-90 ובמסגרת זו השתדל להביא להיכרות מצד הרוסים את התרבות הישראלית, ובמיוחד הספרות העברית, על ידי: הוצאת אנתולוגיות מתורגמות לרוסית, קיום תערוכות ספרים עברייםברוסית, קיום תערוכות ספרים שכותרותיהם ושמות הסופרים מתורגמים לרוסית בצירוף פרטיםעל הסופרים, פיתוח קשרים קרובים עם הספריות המרכזיות במוסקבה (ע"ש לנין) ובפטרבורג (לנינגרד), מפגשי סופרים משתי הארצות , ערבי קריאה פומביים מן הספרותהעברית המתורגמת , ופעולות נוספות בתחום התרבות והחינוך.
 בתפקידיו הציבוריים ממשיך שמאי גולן להיות פעיל גם כיום:  הוא חבר מועצת "יד ושם", חבר הנהלת אקו"ם, חבר מרכז פא"ן (הארגון הבינלאומי של הסופרים), חבר האקדמיה המקסיקנית לתרבות, חבר הנהלת מכללת "השחר" לגימלאים, וכמובן ממשיך לפעול למען עולי רוסיה. 
 
  שמאי גולן בכנס אגודת הסופרים
שמאי גולן, בת שבע שריף, יורם קניוק ועמוס עוז
בוועידת אגודת הסופרים, שנות ה-70
 
 
סיפורו הראשון של ש. גולן" צעדים ראשונים", הופיע ב"משא" במוסף לספרות של העתון "למרחבבע  ," ריכתו של אהרון מגד, ב 16.6.1961 , ואילו ספרו הראשון "באשמורת אחרונה"" הופיע בשנת 1963. כדברי המבקרים והשופטים שזיכו את המחבר בפרס ע"ש אשר ברש (ספר ביכורים בעילום שם),    הספר מתאר את דרכו  רבת-הייסורים של הילד-הנער חיימק בשנות המלחמה מזווית-ראיה של הנער. הספר כתוב על דרך ההתאפקות , אך בריאליזם מגובש , אכזר ומפוכח , והוא אחד הספרים המעניינים שיצא לאור באותה שנה. עולמושל הנער חיימק מובא בפני הקורא בכוח תיאורי רב.   המחבר הצליח לתאר את זוועות השואה כפי שהשתקפו בעיני ילד צעיר שחזה מבשרו את אימי המלחמה ואף להיאבק על קיומו. הנער הופך גם לסמל לעם ישראל הסובל מתגרת ידם של הגרמנים הכובשים ושל הגויים סביב
שמאי גולן - מחנה המעצר קפריסין 1947אשמים" (שין קמוצה),  1968 מהווה מעין המשך לספרו הקודם, כאשר הגיבור המקשר הוא חיימק. המבקרים והשופטים אשר זיכו את המחבר בפרס אקו"ם כתבו, בין השאר, שמאי גולן מעמיק לתאר את הדמויות החדשות ואת אשר עבר עליהן בשואה, וכן את זמן ההווה של ההתרחשות - תקופת ההעפלה "הבלתי-ליגאלית" לארץ-ישראל. יחסי האנוש המעוצבים בספר, ותיאור ההתנגשויות   באים לביטוי מתוך ראיה פסיכולוגית מפתיעה באמת שבה. בתיאור עולמם הפנימי של הגיבורים, ובתיאור יחסיהם ההדדיים בינם לבין עצמם, מגיעהמחבר לחדירה מעמיקה אל מצבי נפש מורכבים ועדינים. ביניהם , למשל, שמאי גולן - אשמים  
  תחושות הסתירה בנפשה של קלארה: בעקבות חינוכה במנזר קתולי בימי המלחמה - והנסיון להשיבה אל היהדות. תיאור המאבק בליבה מתואר בפיוטיות עדינה . כמו כן מצליח המחבר לתאר אתהקונפליקטים בין בני נוער פליטי השואה לבין הצעיר הארצישראלי המתעמת עמם, כאשר הוא מבקש להפכם ללוחמי פלמ"ח "צברים" . מן הראוי להדגיש כי הדמות אמנון איננו מתואר בספר כצבר הסטריאוטיפי, בעל הקליפה הנוקשה ולב הזהב, הגיבור העשוי ללא חת. אלא גםכ אדם שיש לו רגעים של חולשה, עד כדי פקפוק אם הוא האדם המתאים לשליחותו . לשונו של המחבר בהירה וללא התגנדרות, ובכך הוא מאפשר לקורא להציץ לנפשם של הפליטים מן השואה. וזאת, אף הודות לבחירתו של שמאי גולן   להעדיף ולתאר מציאות אנושית חיה על פני אידיאולוגיה סכמטית. הסופר, שבעצמו עבר את השואה,  התנסה גם בהעפלה הבלתי-ליגאלית , ומנסה להעריך תקופה זו מזווית ראיה חדשה , והוא מגלה בה גישה אינטלקטואלית ומוסרית מעניינת ומשכנעת  
 
"מותו של אורי פלד", חותם למעשה את הטרילוגיה ששמאי  גולן כתב על תקופת השואה, והשפעתה על הגיבורים הניצולים הצעירים המנסים להכות שורשים בארץ. בטרילוגיה זו משוקעים יסודות ביאוגרפיים רבים של המחבר עצמו. הדמות אורי פלד היא מעין גילגולו של חיימק מ"באשמורת אחרונה" ו"אשמים", שהגיע לארץ , התאקלם בה היטב, כביכול, לאחר שזכה לחינוך בקיבוץ, אך בכל זאת נתקל בבעיות נפשיות הקשורות לעברו בשואה. בכך ניתן ברומאן צביון ומשמעות מיוחדים לתקומתו של דור הניצולים הצעירים, לעומת עברם בשואה. 
שמאי גולן - מותו של אורי פלד  
  המחבר מתאר את חייו של חיימק- יוזק קופרמן- אורי פלד  בניסיונותיו הנואשים להתערות בארץ: אהבה ונישואים לבת-קיבוץ ממשפחת חלוצים שבנו את הקיבוץ , שירות צבאי כמפקד וכלוחם , בבחינת אנטי-תיזה לחוסר האונים בימי השואה, לימודים באוניברסיטה מתוך רצון עז להבין את מהלכי ההיסטוריה שטלטלו אותו בימי המלחמה והביאו ליתמותו, ולבסוף עיסוקו הכפייתי בהר הזיכרון בתעודות החורבן , ובניסיונו לגלות את שורש האסון שפקד אותו ואת בני עמו.   אך כל אלה אינם מביאים אותו לסיכולה של התחושה העמוקה של אשמה על שהוא נשאר בחיים, ואילו האחרים נספו. תחושה זו ואחרות ( למשל, החרטה על כי ניסה להתכחש לעברו על ידי התבוללות בתוך החברה הצברית ) מוליכים ב"מותו של אורי פלד" אל פתרונם הטראגי במלחמת ששת הימים. 

 חייו  של אורי פלד בארץ היו מעין מאבק פרטי של אדם, המנסה לגשר על פני התהום הפעורה מ"שם". לאט-לאט משתלט עליו הסיוט עד שמיטשטשים אצלו הגבולות בין מציאות לדמיון. למעשה, אורי פלד הוא רוח-רפאים שקם מחורבותיו של יוזק קופרמן (חיימק), ואילו להחייאתו של יוזק קופרמן בביקוריו בשכונת מאה שערים הירושלמית השפעה הרסנית על נפשו ועל גופו. אכן, ספר זה מקשר אותנו, כותבים השופטים אשר זיכו אותו בפרס רמת-גן לספרות ,כל קורא וקורא בנפרד, אל השואה, גם אם אנחנו כופרים בקשר מעין זה. בכך ביטא המחבר גם דברים המעיקים   על אלה שחיו כאן בארץ ולא עברו את השואה. וזאת גם הודות לעובדה שהקונפליקט מוצג כמאבק פרטי של אנשים המהלכים בינינו , חיים, כביכול, עמנו, אך עם זאת נמצאת התהום פעורה בליבם. 
 
ב"מותו של אורי פלד" מצליח שמאי גולן, כותבים המבקרים,  שעל ידי שימוש ייחודי בלשון העברית ואף בבניה המיוחדת של המשפט , להבהיר, למשל, את היחסים האירוטיים בין אורי פלד לרעייתו אסנת , ואף לתת לקורא להבין טוב יותר את המתח האידיאולוגי ביניהם. בעזרת המבנה התחבירי של המשפטים מתאר המחבר חוויה מורכבת, למשל, שיקוף נפשו לפני מותו. 
 
 
הספר הרביעי "בריחות למרחקים קצרים",– הוא ספר סיפורים תמציתיים ורבי תנופה, המדגישים את החווייה הטראגית המלווה תופעות הירואיות בחיינו. אחרי שלושה רומאנים מופיע עתה ספר סיפוריםשהרקע של רובם הוא הווי חייה של ירושלים. (שמאי גולן התגורר בירושלים כשלושים שנה ). הספר מהווה מפנה בדרך כתיבתו של המחבר, וגם הישג חשוב להתפתחות הסיפור הקצרהעברי, כדברי השופטים שזיכו את המחבר בפרס ירושלים ע"ש עגנון. וההישג הוא הודותלסגנונו התמציתי של המחבר, לגיבוש העלילתי , וללשון הנמלטת ממליצות וכולה קודש להבעת חוויותיו של הגיבור.
שמאי גולן - בריחות למרחקים קצרים  
 
ש.גולן חושף בספר זה מפגשי אדם עם האמת העירומה. זוהי התמודדות אמיצה עם המציאות, חדירה לנבכי הנפש, והבעה תמציתית ועזת ביטוי של חוויית המיפגש בין דמיון למציאות. הסופר עוסק בסיטואציות אנושיות חריפות וכאובות, וסיפוריו הם בעלי כוח חדירה ורגישות.

 זאת ועוד, הסיפורים, כותבים המבקרים, מצד אחד בנויים על יסודות הריאליזם, אך מצד שני הם סמוכים אל הסמליות. וכיון שהמשבר אצל הגיבורים הוא נפשי, מפליג המחבר אף אל הנסתר שבנפש הדמויות. אך בצורתו המאופקת נמנעים  הסיפורים  מן ההפלגה אל הסמל, או אל הבדייה הקיצונית. ואילו המיפגש בין פרשת העקידה הישנה לבין העקידה החדשה מרחיב את גבולות המסופר ("קרנות המזבח"), והסיפור נחקק היטב בזכרונו של הקורא.
ואילו בסיפור "הלוויה", אף-על-פי שגיבוריו חיים את חייהם היום-יומיים, נחשף בו תהליך התפוררותו וגוויעתו של דור שלם, והלוויה של חברם הופכת ללוויה של דור מלחמת השיחרור. 
 אכן, גולן עוסק בספר זה בסיטואציות אנושיות חריפות וכאובות, וסיפוריו הם בעלי כוח חדירה ורגישות. הוא יודע לעצב את עולמם של גיבוריו בצורה חסכונית וקולעת הן מן הבחינה החיצונית והן הפנימית-פסיכולוגית, תוך גילוי רגישות לניואנסים הדקים שבדמויותיו. בפשטות , ובצורה סיפורית מושלמת עולה בידיו להעמיד, למשל , את דמותו של הקיבוצניק המזדקן ("ברושים בשלכת"), או את מצבו הנואש של חייל צעיר שנפגע מצלף ערבי; קרעי הרהוריו של הגוסס וזיכרונותיו ומישאלות ליבו , מעידים על דקות והבנה בנפשו של האדם עד להרהורי הלב הזעירים ביותר.
 
    בספר "חופה"  (נובלה ושלושה סיפורים ), מעמת ש. גולן בנובלה "חופה" מונולוגים של שתי נשים אצל גבר אחד, ומעלה סיפור רגיש ומורכב של אהבה שאין לה מוצא אלא במוות.
במונולוג הראשון מפי רעייתו נירה, פורש הסופר רשת לרגליו של הקורא, במונולוג מדוייק, מתוכנן ומתוחכם . והקורא נלכד בתיאורו של הגבר יואל : איש גס לב, אגוצנטרי, נהנתני. ואילו במונולוג השני, של האהובה-הפילגש מתגלה דמות שונה של יואל, דמות נואשת במציאות כאובה ורוטטת , שזקוקה לעזרה וראויה לחמלה. בספר ארבעה סיפורים המסמנים שלב חדש ביצירתו הסיפורית של שמאי גולן. בלשון גמישה, קצובה ותמציתית, ובגיבוש עלילתי מרתק, נבנה עולם חווייתי עשיר, שבו משתקפת הווייתם של רבים, בתוך הממשות הישראלית בת זמננו.
שמאי גולן - חופה  
  השואה בעברו הרחוק של גיבור "חופה", נטעה בליבה של הדמות הראשית - יואל את תחושת הפחד, תחושת האפסות, אימת הכשלון, והמשיכה למסתורי שבכוחות השולטים בו. היא עשתה אותו לקוטב האשם והמוות, קוטב ה"תנאטוס" , כותב אחד המבקרים,  מנגד עז בו הקוטב  האחר, של יצר החיים, התשוקה למגע עם האשה ולהמשכיות, קוטב ה"ארוס". לכן כשההיאחזות בחיים קשה עליו מפני שהיא מנוגדת   לשורש נשמתו האחר, הפצוע, הוא נגרר בטירופו אל אובדנו.
 ואילו בסיפור "הסתלקותו של ברוך ניילבן" באה לביטוי דמותו הטראגית של ניצול שואה, הנקלע למציאות ישראלית של מלחמות תכופות, ולסבך נפתל של יחסים עם אשתו ועם בנו היחיד פצוע-מלחמת יום הכיפורים. ספור זה, לאחר שתורגם לרוסית ופורסם, זכה לעיבוד תיאטרוני, והפך למחזה בשם זה, וברוסית: ISCHEZNOVIENIE ("היעלמות") , בתיאטרונו הנודע של הבמאי לב דודין בסט. פטרבורג. זהו מונולוג של ניצול שואה, ברוך ניילבן, החי בירושלים, בימים שלאחר מלחמת יום הכיפורים. יום אחד הוא סוקר את חייו לאחור, בתמונות הבונות את עלילת המחזה, והנה הוא ניצב מול הרס תקוותיו. הוא מחליט לשים קץ לחייו אם משום שלא עלה בידו לבנות כאן חיים "נורמליים", ואם משום שהמציאות הישראלית הטילה אותו למצבים קשים מאוד. אשתו עזבה אותו לקנדה, בנו היחיד נפצע קשה ולא יוכל להוליד דור המשך למשפחתו שנספתה בשואה. בנסיונו הנואש לשנות את המציאות, הוא מקיים מגע אינטימי עם ארוסת בנו. עתה חש הוא את עצמו חוטא שאיבד את זכות קיומו, על כן מתנתק מבנו, והולך אל מותו. השחקנים והביקורת בפטרבורג קיבלו בהתרגשות רבה את המחזה, וכתבו עליו בכתבי העת של התיאטרון שם. מן הראוי לציין שזהו המחזה הראשון על נושא השואה המוצג על במות רוסיה, נושא שהיה אסור שם בתקופת המשטר הקומוניסטי.
 
   
הרומן החדש של שמאי גולן  "ואם אתה מוכרח לאהוב" הופיע בשנת 2008 ,  בהוצאת "כנרת זמורה-ביתן" .  ברומן מרטיט זה  מתוארים שני זוגות לקראת סוף המאה ה – 20 בישראל. הזוג האחד – לאורה ושמואל גדנקר – שני ניצולי שואה שהזקינו. הוא רופאוהיא אחות במקצועה, הנמצאים על סף מעברם הכפוי לדיור מוגן, מירושלים לתל-אביב , אלקרבתם של הילדים. המעבר מהווה משבר המניע את העלילה, שבמהלכה גדנקר אף חש אחריותכבדה ליידע את כולם על מה שהתרחש בשואה.
שמאי גולן - ואם אתה מוכרח לאהוב  
  הזוג האחר – בנם אלחנן ורעייתו דניאלה, שאביה עורך הדין היה, כפי שעתיד להתברר, אהובה של לאורה בצעירותה. הם נקלעים לסבךהיחסים שבין הוריהם וזיכרונותיהם המאיימים מימי השואה, אך המשותף להם הוא הכורחלאהוב.
 זהו רומן מרגש על כוחה של אהבה ועל אכזריותה של המלחמה. הוא כתוב במונולוגים רבי עוצמה, והעלילה סוחפת ונעה בתעוזה בין העל-טבעי, הפנטסטי,  להתמודדות יום-יומית.
מן העלילה המרתקת עולות שאלות יסוד על קיומו של האדם: אהבה, זוגיות, הורות והזדקנות, ומידת כפיפותם של בני דור שני לנסיבות חייהם של ההורים. הספר גם בא חשבון עם החברה הישראלית, האטומה, לעתים, למצוקתם של הקורבנות.
"הספר מרתק, בעל משמעות ועומק, ומאכלס דמויות הבנויות במהימנות. ניכרת בגולן הבנה לנפש האנושית, חולשותיה וגדולתה. לשונו שוטפת וציורית – כותב פרופ' הלל ברזל על הספר.
 
 
 נושא השואה בא לביטוי מובהק אצל שמאי גולן גם באנתולוגיה , שערך על פי פניה מ"יד ושם":  "השואה פרקי עדות וספרות" , ואילו נושא האנטישמיות בספרות העולמית, שהמחבר חקר ופרסם, מופיע במקובץ במאמרים שפרסם במשך השנים,  בספרו "מסעותיי עם ספרים" . 
 
  השואה - עורך שמאי גולן    שמאי גולן - מאמרים - מסעותי עם ספרים  
  גולן כתב גם תסריט יחד עם הבמאי מישה קאליק, שהפך לסרט "שלושה ואחת",  ועיבד מיצירותיו לרדיודראמות ששודרו ב"קול ישראל": "הרי את מקודשת", "הרכב עלה על מוקש", "ההספד", "הפטרון מארץ הקודש", "עשרה סנטימטר עפר", "חופה" , ועוד.   
 
פ ר ס ו מ י ם
 
ספריו של שמאי גולן התקבלו על ידי הקוראים בסבר פנים יפות, שהתבטאו הן במאמרים החיוביים עליהם, וגם בפרסים ספרותיים בהם זכה. למעשה, כמעט כל ספר שלו זכה בפרס ספרותי:
 
"באשמורת אחרונה" , רומן, הוצ. מסדה , (1963), זכה פרס אשר ברש.
 "אשמים" (שין קמוצה) , רומן, הוצ. מסדה ( 1968 ), זכה בפרס אקו"ם .
"מותו של אורי פלד " , רומן, הוצ. עם עובד-הספריה לעם, (1971 ), זכה בפרס רמת-גן לספרות. 
 "בריחות למרחקים קצרים",סיפורים, הוצ. מסדה ואג. הסופרים (1975), פרס ירושלים ע"ש עגנון.
"השואה - פרקי עדות וספרות", אנתולוגיה, ערך והקדים מבואות לשערים, הוצ. יד ושם וספרית פועלים, (1976).
 "חופה" , נובלה וסיפורים. הוצ. הקבוץ המאוחד,( 1983 , 1990 ) הסיפור "הסתלקות" שבספר זכה בפרס ראובן ולנרוד .
"המארב", מבחר סיפורים , הוצ. ספריית תרמיל, רישומים חנה לרנר,(1983).
"מסעותיי עם ספרים"מאמרים מאת הסופר וראיונות עמו, הוצ. אסטרולוג, (2005).
"ואם אתה מוכרח לאהוב", רומן, הוצ. כנרת, זמורה-ביתן ( 2008 )
 
 
פרסים

גולן זכה גם בפרס ראש הממשלה, מענק קרן ת"א ע"ש י' רבינוביץ', פרס כענו לספרות (מקסיקו), פרס "חתן האור" מטעם המועצה הציונית "על יצירתו הספרותית הברוכה, שהיא אבן יסוד בתרבות העברית", "על הנחלת המורשת הספרותית של השואה לדור אשר לא ידע".
לאחרונה זכה שמאי גולן ב"אות יקיר אגודת הסופרים העבריים מטעם אגודת הסופרים העבריים בישראל  08.06.2010
 
 
יצירותיו זכו לתרגומים בלשונות שונות, ביניהן רוסית , אנגלית, ספרדית, ערבית, רוסית, גרמנית, פולנית, ועוד.
 
 
 מבחר בבליוגרפי

לחצו על שם המאמר לקריאת המאמר השלם

 

פרופ' חמוטל בר-יוסף , "פרשת עלית-הנוער - מזוית בלתי שגרתית", המוסף לספרות של "ידיעות אחרונות" 7.6.1968 (על "אשמים").
ד"ר אברהם הגורני , "המאהבת והאשה", "מאזנים", אפריל 1991 ( על "חופה" ).
אלכס זהבי, "אנתולוגיה חדשה על השואה", במוסף לספרות של "ידיעות אחרונות",24.4.1976
אמנון ז'קונט, "אהבה ואהבת נפש", "עתון 77", יוני 1984 ( על "חופה" )
בלפור חקק, "שמאי גולן וספרו 'ואם אתה מוכרח לאהוב', בעתון האינטרנטי "חדשות בן עזר", גליון 400, 24.11.2008
 
  ראיונות עם שמאי גולן  
 
 ♦ מעשה הרימון החי - תיעוד מימי הצבא

 
השבוע נפגשתי עם ידידי הסופר שמאי גולן. הפגישה נערכה בבית אקו"ם בנמל תל אביב. בתום המפגש סיפר לי שמאי גולן כמי שמשיח לפי תומו , כיצד השליך רימון חי שהתגלגל באוהל ובכך הציל את חייו וחיי חבריו. יהודה עצב
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ סופרים קוראים - גולן מספר על עצמו ומקריא קטע

 
שמאי גולן - מתוך פרויקט "סופרים קוראים" . שמאי גולן קורא מתוך ספרו: ואם אתה מוכרח לאהוב.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ מעשה הרימון החי - אירוע מימי הצבא

 
יהודה עצבה מאתר: סיפורים, מביא את הסיפור של שמאי גולן על הרימון שתפש והציל את חבריו.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ אורלי בינדרטל - אני כותב בתמונות

 
הוא היה מורה ושירת כדיפלומט עד שמצא את ייעודו כסופר * בספרו 'חופה' הפליא לתאר את עולמן הפנימי של שתי נשים, עד שהקוראות חשבו שהמחבר הוא... אשה.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ יעקב בסר - חלון ראווה לתרבות ישראל במוסקווה

 
אני נרגש מן התפקיד הזה, משום שאני חוזר לארץ בה חייתי כפליט במלחמת העולם השנייה, ילד יתום. התגלגלתי לשם וניצלתי הודות לכך. ולבוא לשם כנספח לענייני תרבות של מדינה יהודית ריבונית, זה היה חלום באספמיה.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ מריו וינשטיין - אורורה - מראיין את שמאי גולן

 
מריו וינשטיין מראיין את שמאי גולן, יו"ר אגודת הסופרים העבריים Aurura 1990 - ספרדית
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ יעל זיידמן - המימסד צריך לסייע לסופרים

 
הסופר בימינו נמצא בבעיה. הוא כביכול בא ודורש שישלמו לו עבור חומר שאף אחד בעצם לא הזמין אצלו. פשוט לא משתלם להיות סופר. הוא חייב להתפרנס למחייתו בעבודה אחרת, ובשביל לכתוב הוא נאלץ "לגנוב" שעות.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ חנה יעוז - ראיון עם שמאי גולן 2001

 
מראיינת פרופ' חנה יעוז "ברוסיה של היום: תרבות ושירה" ראיון עם שמאי גולן בעקבות שובו משליחותו כיועץ לענייני תרבות בשגרירות ישראל במוסקבה. "פסיפס לשירה ואמנות, ליד "עקד", גליון 46, קייץ תשס"א – 2001
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ שרה ליבוביץ דר - אין ספק שימצא לו מחליף

 
שמאי גולן, היו"ר המתפטר, מתעקש לומר כי התפטרותו, חודשיים בלבד אחרי בחירתו המחודשת לקדנציה שנייה, באה כדי להתמסר לכתיבה. חבריו זוקרים גבה.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ נרי ליבנה - בלדר לעניני תרבות

 
לאורך כל הקריירה שלו מקפץ שמאי גולן ככדור פינג-פונג בין הכתיבה והעסקנות. לא אחת הוא הצליח להפגיש את שני הקטבים המקבילים ולעצור את הכדור בנקודת המפגש המדומה – הפרס הספרותי.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ איל מגד - לסבסד את הספרות העברית?

 
אני שומע שאתם נמצאים עתה, סוף-סוף, בעיצומו של מאבק-מקצועי: משא-ומתן עם המו"לים על עידכון ריאלי של תעריפים ותמלוגים. במה בדיוק מדובר?
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ ש. מרקוביץ - חמש שאלות לשמאי גולן

 
באחרונה יצאו או עומדים לצאת לאור ספרים פוליטיים רבים שנכתבו על-ידי עיתונאים – מר גולן כיצד אתה מסביר את התופעה? גולן: אני חושב שיש כאן היענות לדרישת הקהל, ותגובה על ההתרחשויות מצד שני.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ גיל סדן - פעילות שוקקת לחובבי הספר בבירה

 
מטרת הקמת בית הסופר היתה: להעלות את קרנה של הספרות העברית, זו הנדחקת לקרן-זווית בחנויות הספרים, זו ההופכת לבסט-סלר רק כאשר יוצריה זוכים בפרס או יודעים לעורר רעש.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ אירינה סולגאניק: תרגום ראיון מהעיתון ווסטי

 
מבט מן הקומה הארבעים ראיון עם הסופר שמאי גולן ראיינה: אירינה סולגאניק. פורסם בעתון "ווסטי" ("ידיעות") בשפה הרוסית, במוסף סוף השבוע , ביום 27.3.2007
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ אייזיק רמבה - דרך הנדודים של סופר צעיר

 
פתאום התחוללה בו תמורה. אין הוא יודע איך התרחש הדבר ובשל מה. אולם עם כניסתו לאוניברסיטה בירושלים, הרגיש שלא יוכל לכתוב אם יוסיף להתכחש לעברו.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ צפרירה מלובני שמוקלר - שמאי גולן

 
  לקריאת המאמר המלא