מאמרים -  אשמים, שמאי גולן
 
   
 ♦ פרס אקום לרומן: אשמים

 
מנימוקי השופטים, המשורר ק.א. ברתיני, המבקר שלום קרמר והמלחין עמנואל הרוסי, שהעניקו פרס אקו"ם לשנת תשכ"ה, לשמאי גולן עבור "אשָמים" ("השיבה"). 3.10.1965
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ גיטה אבנור - אשמים - השקף אחורה בעצב

 
גיטה אבינור בספרה "השקף אחורה בעצב – מאמרים בביקורת הספרות העברית" 1974, בפרק "סופרים ישראלים בצל השואה" ע' 29-28, ע' 190-187
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ חמוטל בר יוסף - עלית הנוער מזוית לא שיגרתית - אשמים

 
פרשת העליה של נערים מפליטי השואה לארץ זכתה עד כה לדוקומנטציה וגם לעיבודים ספרותיים בעלי אופי יומני. בספר "אשָמים" (הוצאת "מסדה") נוקט שמאי גולן גישה מחייבת יותר מבחינה ספרותית: המספר נמנע מכל התערבות
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ ארנה גולן - ניתוח הסיפור - השחרור

 
ד"ר ארנה גולן ניתוח הפרק "השחרור", שהופיע גם כסיפור בספר "המארב" מתוך ספרה "גבר, אשה תעודת זהות", הוצ. "חורב" 2004, ע' 268-263
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ שושנה וייט - ראיון בקול ישראל - אשמים

 
ראיון בקול ישראל, בתוכנית "שבועון לספרות", תדפיס מן הדברים בעל פה, מראיינת: שושנה וייט, 30.8.1968
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ חנה יעוז - אשמים - סיפורת השואה כסיפורת היסוטורית וטרנס היסטורית

 
פרופ' חנה יעוז בספרה "סיפורת השואה בעברית כסיפורת היסטורית וטרנס-היסטורית" הוצ. "עקד", 1980, ע' 80-79
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ אדיר כהן - אשמים לשמאי גולן

 
בספרו החדש "אשָמים" ממשיך שמאי גולן בדרך כתיבתו המאופקת, הממתנת כל פאתוס, כשהוא מנסה לספר סיפוריהם של גיבוריו, שרבים מהם הם אודים עשנים, שאש המוות גרמה לכוויות חמורות בנפשם.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ י. עמוס - תסביכי אשמה

 
הספר "אשָמים" הוא ספר על השואה החיה בלבות קרבנותיה שנותרו בחיים. יום השחרור היה יום גדול, כאשר נשבר עול השעבוד הנאצי, והאנשים, שזכו והגיעו לכך, החלו להבין, כי עליהם לחזור מאושוויץ לעולם שמחוץ.
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ יוסף פרידלנדר - אשמים

 
הבעיה, שהעסיקה את שמאי גולן בספרו "אשָמים"* (שין קמוצה) היא אשמתם, או בלשונו, אשמם של גיבוריו, במשמעות ההגדרה של רש"י, המובאת בשער הספר: "אשם זה לשון כופר שנותן אדם למי שחטא לו".
  לקריאת המאמר המלא








 ♦ י.פ. - אשמים

 
ספרו של שמאי גולן הוא מתחומה של ספרוּת-השוֹאה. אין המחבר עוסק באירועים אלא בתוצאות שהותירו בנפשות הניצולים, לאחר שחזרו ל"חיים תקינים". עברם הנורא אינו מרפה מן ההווה שלהם.
  לקריאת המאמר המלא